András - napi Bormester Találkozó

2020 után drasztikusan csökkenni fognak az agrár támogatások. Ezért is fontos, hogy bízva önmagunkban, rendelkezésre álljanak azok a képességek, szándékok, melyek az együttes tudáshoz és az együttműködéshez kellenek.  Fókuszba helyezve a marketinget, a válaszokat keresve rendezte meg a Tornai Pincészet 2015. november 26-án az András-napi Bormester Találkozót. Nem titkolva, hogy e már hagyományos rendezvénnyel, névnapján tisztelegnek az alapító Tornai Endrének.

Elsőként Tóth Péter a Nagy-Somlói Borvidék Hegyközség hegybírója a „Szőlő és bortermelőket érintő törvényi változások 2015 András-nap környékén” címmel tartott előadást. Tóth Péter a törvényi változásokat részletesen bemutatva hívta fel a jelenlévők figyelmét a 2016 április 1-től hatályos rendeletmódosításokra, mely közvetlenül érinti a Somló – hegy szőlő és bortermelőit. Beszélt a tavaly augusztusában életbe lépő Bortörvény művelésre vonatkozó előírásairól, a Hegyközségi Tanács jogköréről és a FN (földrajzi jelzés nélküli bor) borászati termékek ellenőrzési díjairól is. A hegybíró előadása végén kérte, hogy túl a szüreteken, szenteljenek időt a törvényi változások nyomon követéséhez, melyhez a hegyközség honlapján található dokumentumok segítséget fognak nyújtani.

A szakmai tanácskozás következő előadója Dr. Májer János a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ (NAIK) Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet igazgatója, „Szőlő és borágazathoz kapcsolódó Nemzeti Értékeink” címmel mutatta be és tisztázta a fogalmakat a nemzeti értékek és a hungarikumok között, bemutatta annak útját hogyan válhat egy javaslat hungarikummá, mely szervek azok, akik ebben a folyamatban részt vesznek. Érdekességként mutatta meg a hungarikumok tételeinek megoszlását, melyből jól látszódott, hogy a jelenleg 54 hungarikumból II. helyen állva az agrár és élelmiszergazdaság 19 tétellel szerepel a listán és ebből csak kettő köthető a borágazathoz: a Tokaji asszú és a fröccs. Az igazgató úr fontosnak tartja, hogy a Veszprém Megyei Értéktárban jelenleg bent lévő Badacsonyi Kéknyelű és a Somlói Juhfark mellé célszerű lenne a Magyar Értéktárba helyezett oltalom alatt álló, megyei vonatkozású földrajzi árujelzőket (6 db) a megyeiben is megismételni.

 A Bormester Találkozó harmadik előadója Geönczeöl Attila agrárközgazdász, borszakíró – a Tornai Pincészet értékesítési és export vezetője „Bor a médiában” címmel engedett bepillantást a média, azon belül is a borászati sajtó berkeibe. Elmondása szerint nehéz helyzetben van a borászati sajtó. Összehasonlítva a nemzetközi tapasztalatokkal, Magyarországon nem találták meg igazán a célközönségeiket az egyes újságok. A borszakíró bemutatta az írott média (print és online) egyes fajtáit, azok jellemzőit és a hozzájuk tartozó megjelenési lehetőségeket. Előadásának végén felhívta a figyelmet azokra a módszerekre, eszközökre, melyekkel színesebbé, teljesebbé lehet tenni egy-egy megjelenést, legyen szó kis borászatok vagy borvidéki megjelenéseiről.

A szakmai rendezvény záró előadója Klausz Melinda, közösségi média specialista volt. Előadásában elmondta, hogy ma már nagyobb odafigyeléssel kell használni a Facebookot, mint pár évvel ezelőtt. A Tornai Pincészet facebook oldalán keresztül mutatta be, mely elemekkel lehet a rajongókat nem csak elérni, de érdeklődésüket fenntartani vagy akár játékra ösztönözni őket. Felhívta a jelenlévők figyelmét arra is, hogy a szabályok szigorítása miatt, nagyon óvatosan szabad hirdetni ezeken a felületeken és ennek hatásaival hosszú távon szabad csak számolni, illetve hirdetés után az elemzéseket sem szabad elhanyagolni, mert ezekre az eredményekre alapozva lehet a következőket tervezni.

Megjelent cikkek:  balatontipp.hu , boraszportal.huBOR és PIAC