6870 kiállító 64 országból, és az egészre van összesen három nap. Jól mutatja a méreteket ez az alaprajz. Jobboldalon a vásár területe, a 15-ös, narancssárgával jelölt csarnokban állítottak ki a magyar résztvevők, az észak-olasz borvidékekkel és a többi Kelet-európai bortermelő országgal együtt. Ez a csarnok látható a baloldalon, ahol a szintén narancssárgával jelölt részen volt a magyar stand.

A hatalmas terület lényegében bejárhatatlan. Szívesen számolnánk be más kiállítók nagy élményt okozó tételeiről, de kiállítóként érdemben körülnézni, kóstolni, végképp esélytelen. De a látogatóknak is jól be kell osztani az idejüket. A szakmai közönség jól megtervezett útvonalon szigorú menetrend szerint megy körbe. Egy angol kereskedő egyenesen felénk tart „Aranyhegyi Juhfark” mondja, kóstol, névjegykártya, ajánlatot kér – nincs sok idő megmutatni a borainkat, és a legfontosabb mondatokon túl beszélgetni sem – már itt a következő partner a megbeszélt időpontban.

A 60 ezer látogató zöme szakmai közönség: sommelier-k, borászok, kereskedők és újságírók. 50%-uk külföldről érkezett (133 különböző országból), és 70%-uk az iparág felső- vagy középvezetője. Döntő részüknek ez a rendezvény az elsődleges rendelési platform, amit természetesen személyesen mi is éreztünk. Minden exportpartnerünkkel tudtunk találkozni – Amerikából, Belgiumból, az Egyesült Királyságból, Észtországból, Finnországból, Franciaországból, Hollandiából és Lengyelországból – hogy új borainkat és évjáratainkat megmutatva megújítsuk korábbi megállapodásainkat és újakat kössünk. Szállításokról, náluk tartandó bemutatókról tárgyalunk. A munkába kicsit belepusztulunk, de három nap alatt három hónap utazásait tudhatjuk le. Fárasztó, de mégis feltöltődünk – jó somlóinak lenni Düsseldorfban.

Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy mindenki lelkesedett a borainkért. Legújabb tételeink tökéletesen megfelelnek annak a trendnek, amelyet a szervezők külön hangsúlyoztak a rendezvény értékelésében: a világban egyre nagyobb az érdeklődés a könnyű, nem túlbonyolított, a terroirt jól megjelenítő borok iránt. A Nagy Somlói Nász, amit itt is megmutattunk, éppen ilyen. Olaszrizling, Sauvignon Blanc, Tramini és a „Somló” házasítása, amely új, különleges, játékosan könnyed stílust teremt.

A másik fontos dolog, ami itt, Düsseldorfban is világosan érezhető volt: a világot az érdekli belőlünk, amiben különlegesek és egyediek vagyunk, vagyis azok a hazai fajtákból készült borok, amelyek jól megmutatják az itteni terroirt, és sehol máshol nem reprodukálhatóak. A vulkanikus borvidékek közt is egyedülálló ízvilágot produkáló Somló mindent tud, ami a nemzetközi sikerhez kell.